søndag den 27. januar 2013

Pizza Carpaccio

Det italienske madværksted Azzurra i Aalborg laver ganske simpelt verdens bedste pizzaer. En af mine absolutte favoritter er: nr. 307 Pizza Carpaccio! Derfor skulle den selvfølgelig genskabes herhjemme og deles med jer alle. Den er helt simpel - hvilket kendetegner en ægte italiensk pizza i min optik. Less is more!


En portion pizzadej
Parmaskinke
Frisk mozzarella
Parmesan
Rucola

Tomatsauce:
400 g San Marzano tomater
50 g soltørrede tomater
1 fed hvidløg
1 tsk basilikum
Salt
Sukker

Start med at lave dejen og sæt den til hævning. Lav herefter tomatsaucen så den kan nå at køle en smule af inden brug. Jeg laver altid min tomatsauce sådan lidt på slump og smager mig frem, men hvis jeg nu hårdt presset skal sætte cirka-mængder på er det henad det som står her ovenfor. San Marzano tomater er perfekte til pizza og tomatsaucer, da de er mere kødfulde, meget aromatiske, knaldrøde, har meget få kerner og er supernemme at flå. De fåes både friske og på dåse.
Flå og hak tomaterne. Svits hvidløgene blanke i en smule olivenolie. Tilsæt tomaterne sammen med en lille smule vand.Tilsæt også de soltørrede tomater og basilikum. Bring det hele til kogning. Lad saucen koge lidt ind og blend den eventuelt, hvis du ønsker en pizzasauce uden klumper. Pas på ikke at salte saucen for meget, da både skinken og parmesanen tilfører mere salt. Bruger du ikke det hele er tomatsaucen fryseegnet og/eller du kan bruge den i en kødsauce en anden dag.

Varm ovnen op til max temperatur - gerne med pizzasten.
Saml pizzaen således: Rul dejen helt tyndt ud. Fordel tomatsauce over bunden. Læg mozzarellaost i tynde skiver jævnt fordelt over bunden. Bag pizzaen til den næsten er helt færdig. 5 min før den er klar fordeles parmaskinken over osten og bages med det sidste stykke tid.

Når pizzaen er bagt lægger man rucolaen på og høvler noget parmesan over. Server straks.

Velbekomme!

2 kommentarer:

  1. Det lyder godt nok lækkert, men det undrer mig at, når den nu hedder Carpaccio, at det så ikke er Carpaccio (råt oksekød i ultra tynde skiver) der bliver brugt, men Parmaskinke.

    Hanne

    SvarSlet
  2. Det har du helt ret i.... men det er som sagt Azzurra der har navngivet den, så jeg må blive dig et svar skyldigt. ;o)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...